âآيا ما فقط در "تقليد ظاهر" خوب هستيم؟
داشتم وبلاگ ها رو ميخوندم که کسی در يک نظرخواهی وبلاگی (يادم نيست کجا) نوشته بود که "ما ايرونيها فقط خوب بلديم ظاهر امور رو از خارجي ها تقليد کنيم." اتفاقا امروز برخوردی برای من پيش آمد که بنظرم آمد که در بعضی مسايل واقعا اين امر صداقت دارد.
اين مدت که من ايران هستم، براي دسترسی به اينترنت مشترک ماهانه پارس آن لاين شدم. پارس آن لاين هم توسط دوستان اينجا توصيه شده بود و هم اينکه سال پيش در يک مقاله در نشريه ايرانيان کاليفرنيا مصاحبه ای انجام داده بودند. مطابق آن مصاحبه، موسسين اين موسسه از تحصيل کرده های آمريکا هستند و در آن ادعا کرده بودند که ميخواهند Amercian Online ايران باشند، با همان کيفيت و جامعيت. به هر حال، من هم آن اوايل ورودم به دفترشان در خيابان آپادانا رفتم. ديدم دفتر شيکی درست کرده اند و چندين خانم پشت ميزها و ترمينال های متعدد برای ارايه خدمات به مشتريان نشسته اند. بعد از پر کردن فرمها و پرداخت مبلغ لازم، همان جا، يک اشتراک برايم باز کردند و چند جزوه هم برای استفاده به من دادند. آن روز، من پيش خودم گفتم که چه خوب است که آقايان موسس اين شرکت، سرويس دهی خوب آمريکا را در اينجا پياده کرده اند و به مشتری ميرسند.
همه چيز خوب پيش ميرفت تا ديروز که من در حال کار با اينترنت، ناگهان قطع شدم و معلوم شد که اشتراک من ديگر کار نميکرد. وقتی به خدمات فنی پارس ان الاين زنگ زدم، گفتند که مدت يک ماه من تمام شده است. من هم در وسط تهيه مطالب زيادی برای پروژه آموزشی بودم که اينروزها سخت در گيرش هستم و شديدا به اينترنت احتياج داشتم. از آنها خواستم که اشتراک مرا از همان جمعه تمديد کنند وشنبه من پول را ميپردازم. گفتند تنها راه اينست که شنبه به دفتر فروش مراجعه کرد و پول داد! با اينکه قول دادم شنبه اينکار را انجام دهم و ميتوانند حق اشتراک را از جمعه حساب کنند، باز قبول نکردند. بعد از اصرار، فقط يک ساعت اضافه اجازه استفاده از سرويس را دادند و من هم مجبور شدم يک کاره بروم بيرون و کارت اينترنت ساعتی بخرم تا کارم را تمام کنم.
امروز که آنجا رفتم، علاوه بر مبلغ ماهانه، آن يک ساعت اضافه هم جداگانه حساب کردند! وقتی پرسيدم که "شما که ادعا ميکنيد ميخواهيد مثل Amercian Online باشين، چرا سرويس دهی به مشتری نميدهيد؟ مثلا ميتوانستيد چند روز زودتر به من ايميل بزنيد که اشتراک من رو به اتمام است". جواب دادند که اين کار را ميکنند اما معلوم شد که ايميل مرا که در فرم ثبت نام بود وارد نکرده بودند و انتظار داشتند که من ايميل پارس ان لاينم را مرتبا چک کنم که طبعا آن ايميل هم بدرد من نيمخورد و از آن استفاده نميکردم. وقتی گفتم "که معنی سرويسي دهی به مشتري اينه که روز جمعه که وسط کار مهم گير کرده و تفاضای تمديد مي کنه، روی حرف مشتری حساب کنيد و برای مشتريتان اعتبار قايل شويد." جواب دادند "اينجا ايرانه و آقا پولمونو خوردن!". وقتی گفتم "مگه يک روز در ۳۰ روز اينهمه پولش ميشه که به مشتريتان اعتماد نميکنين؟"، جواب اين بود که " يک آقای دکتری از ما همينو خواست، بعد زدش زيرش و پولشو نداد!". حدود ۱۵ دقيقه با آقايی که ادعا ميکرد مسيول سرويسی دهی به مشتريان هست بحث کردم و متوجه شدم که ايشان حتی ساده ترين اصول سرويس دهی به مشتری (Customer Care) را نميداند. تنها به اين نتيجه رسيدم که گاهی ما فقط ظاهر را از خارج وارد ميکنيم, در عمل همان فرهنگ سابق کاری را ادامه ميدهيم, اما تا ميتوانيم ادعا ميکنيم!
قصد تعميم دادن يک حادثه به تمام اجتماع را ندارم. قصد پيچيده نشون دادن يک حادثه ساده را هم ندارم. حتی نميدانم که در اين مورد خاص، انتظار من بيش از حد معمول است يا نه. اما آيا واقعا ممکن نيست که ما اصول اساسی کار کردن را بجای "فقط ظاهر شيک" از خارج بگيريم؟ در اين مورد خاص که مشتريان عموما قشر تحصيل کرده اين اجتماع هستند و قابليت پذيرش و استفاده درست از روش کار درست و سرويس های ارايه شده را هم دارند، واقعا نميشود که سرويس دهی خوب داد و فرهنگ مصرف را هم بالا برد؟ا اگر ميخواهيم روش زندگيمان را درست کنيم، بايد از همين جاها باشد، از قشر تحصيل کرده و مدعای پيشرفت و مدرن اين جامعه. اينکه بگويم " اينجا ايرانه و همينه که هست" آيا ما رو بجايی خواهد برد؟
â نيازمنديها: آقا اجازه؟
نوار سريال "محله بروبيا" و "محله بهداشت"، روی VHS، DVD، VCD يا هر فرمت ديگه ای که قابل پخش مجدد باشد، خريداريم. با ديدن فيلم دختر شيرينی فروش يادم افتاد. ميدانم که
شادی هم چند وقت پيش تو آمريکا دنبالش می گشت، و تا آنجا که من خبر دارم، پيدا نکرده بود. شايد اينجا پيدا بشود.